Ooit zong ik in een koor een lied met deze titel. Ik moest aan die titel denken, toen mijn collega én steun en toeverlaat Mieke (sinds 2009 zorgcoördinator bij House of Care) mij vertelde dat ze eigenlijk liever weer als kraamverzorgende aan de slag wilde.

Tja, en wat doe je dan? Jezelf in de stress storten omdat je een zeer ingewijde kracht op een cruciale positie binnen je organisatie kwijtraakt? In een split-second besloot ik te gaan ‘omdenken’. Denken in termen van kansen en van de nood een succes maken. Dat is: House of Care verder te laten groeien en een volgende stap te zetten in onze ontwikkeling.

Nu staat het hier zo gemakkelijk, maar dat was het in de praktijk natuurlijk niet. Je moet je voorstellen dat Mieke aan de stand van mijn wenkbrauwen kan zien wat ik bedoel. Zó goed ben je op elkaar ingewerkt als je 7 jaar dag in dag uit naast elkaar zit, zonder anderen eromheen. Dus ik moest echt wel even slikken toen ik hoorde dat er aan de samenwerking in die setting een einde komt.

Toen ik eerlijk met mezelf was, wist ik dat er ook iets bij mijzelf moest veranderen. 11 jaar een kraamzorgorganisatie runnen die 24/7 in de lucht moet zijn, doet iets met je. Laten we zeggen dat je vrij vaak naar de kapper moet om je haar te laten verven, omdat je anders met een natuurlijke granny grey look rond loopt. Je werkt in een wereld waar zorgverzekeraars en de overheid het voor het zeggen hebben. Dat maakt dat je je soms machteloos voelt en je je wel eens afvraagt wie de directie voert in jóuw toko. Omdat de baby’s nog wél steeds mogen uit maken wanneer ze ter wereld komen, is het moment van daadwerkelijk leveren van je diensten volkomen onvoorspelbaar. Kraamverzorgenden willen echter wel een beetje weten, een heel klein beetje maar hoor, wanneer ze moeten of kunnen werken. Kortom, mijn werk is een uitdagende manier om te oefenen met het steeds weer opnieuw vinden van balans.

Het mooie van dit werk zit ‘m in het doel. Ons doel is baby’s en kersverse ouders een goede start geven! Aan dat doel lever ik mijn bijdrage. Iedere dag zie en hoor ik welke impact ons werk heeft op jonge gezinnen. Hoeveel onze begeleiding betekent in het leven van mensen in een heel belangrijke periode, namelijk als ze een kind krijgen. Wij maken het verschil! En dat geeft mij enorm veel voldoening. Dus neem ik die veelvuldige verfbeurten bij de kapper, de nachtelijke telefoontjes en de constant wijzigende regeltjes en eisen gewoon op de koop toe. Zelfs de toekomstplannen van de minister – die echt behoorlijk wat onrust binnen de geboortezorg veroorzaken – jagen mij niet weg van m’n missie.

Ik zou dus gaan omdenken en kwam daarbij tot de volgende conclusie: Voor Mieke was het beter om weer als kraamverzorgende te werken. Dat past nu bij de fase in haar leven en het is waar haar hart naar uit gaat. Voor House of Care en het team van ruim 20 enthousiaste medewerkers, is het beter als de leiding minder afhankelijk wordt van slechts één persoon. Het maakt ons kwetsbaar. En het zou ook beter zijn als er aanvullende expertise bij zou komen in de leiding. Voor mij is het beter als ik iets meer afstand kan nemen en me meer zou kunnen richten op datgene waar ik goed in ben en gelukkig van wordt. Vanwege die beruchte balans.

Ik besloot daarom op zoek te gaan naar een warme en tevens zakelijke manager met oprechte belangstelling en aandacht voor mensen. Iemand met leiderschapservaring in de kraamzorg. Iemand in wie ik dusdanig vertrouwen heb, dat zij de dagelijkse leiding van me kan overnemen en tevens Mieke kan vervangen. Zodat ik me meer met de – wat ik noem – ondernemerswerkzaamheden kan bezig houden.

En raad eens? Die speld in de hooiberg? Ik had haar binnen enkele dagen gevonden! Wonder boven wonder bleek zij ook nog eens in het dorp te wonen waar ons kantoor gevestigd is, op nog geen 10 minuten fietsen afstand. Toeval?

Na een aantal gezellig lange gesprekken, die we van beide kanten als zeer inspirerend ervaren hebben, hebben we alle knopen in het volste vertrouwen doorgehakt. Per 1 september a.s. gaat Mieke als kraamverzorgende aan het werk en treedt Hester van der Schuit bij ons in dienst als Zorg- & Team Manager. Tot voor kort heeft zij gewerkt bij onze collega’s van kraamzorg De Waarden, waar zij leiding gaf aan een team van kraamverzorgenden. Vorige week heeft zij al kennis gemaakt met onze kraamverzorgenden, die enthousiast reageerden op deze verandering binnen onze organisatie. De verandering die intern als werktitel ‘House of Care 2.0’ draagt en die moet leiden tot verdere groei en bloei! En dan bedoelen we groei en bloei van alle mensen in ons team, omdat gelukkige mensen nu eenmaal lekkerder werken en dit bijdraagt aan betere zorg voor onze klanten.

Ik kan u dus met trots mededelen dat wij in blijde verwachting zijn van de geboorte van House of Care 2.0. Uitgerekend op 1 september 2016.

Op de foto van links naar rechts: Mieke Zwijnenberg, Hester van der Schuit en Laurinda Griekspoor.